Followers

Monday 14 May 2012

puji diri sendiri


15/5/2012
Salam sayang Dannia Addriana....
Hari dengan bangganya aku nak puji diri aku sendiri. Setelah penat aku meluah rasa hari akhirnya aku nak bercerita pulak sifat aku. Tapi jangan salah faham, aku nak cakap sikap aku pada lelaki yang bergelar bf atau pasangan aku.

Aku ada lah seorang yang flexcible, maksudnya aku boleh joint ape jek aktiviti yang bf aku buat. Macam sekarang bf aku suka main futsal n badminton tapi aku pulak jenis yang tak minat sukan. Tapi aku jenis yang boleh tunggu dia main futsal or badminton. Aku tak de lah jadi macam beruk duk terloncat2 sokong bf aku. Aku just duduk n senyum pastu bile bf aku rehat aku Tanya lah mcm mane dengan game dia. Aku dah biasa diseret kehulu kehilir bile dia besukan. N aku jugak dah biasa dengan kengkawan dia. Tapi kadang2 aku buat jugak muka bila aku dah xlarat nak tunggu tapi seperti biasa aku masih mampu berdabar walaupun muka aku dah macm tapai dah waktu tu. Senang cerita kau memang seorang yang sabar lah bile melibatkan hobby kaum lelaki ni.

Dalam banyak2 sukan aku paling suka sukan mendaki gunung. Sbb aku ada banyak kenangan tau. Pertama kali aku mendaki gunung adalah aku joint kem sekolah .tapi aku dah xingat gunung apa. Mak xaksi aku pergi tapi aku still berdegil sangat. So aku pergi jugak n natijah aku xdengar cakap mak aku adalah aku jatuh semasa masuk game untuk group kitorang. Semua perserta kene turun gunung dengan cepat so aku n aku punya partner kena lah lari untuk turun gunung tu n time tu lak jalan tu licin sbb baru pas hujan. Jeng... jeng.... aku jatuh tertumus sampai gigi aku berdarah. N yang paling menyedihkan mesti lah selepas jek aku jatuh tu gigi hadapan aku dah x selari. so aku dah hodoh lah kirenya.

Dan kebetulan pulak masa 2010 bf aku join kengkawan dia g panjat gunung batu lebah, so aku pun excited lah nak ikot n bf aku kasi n aku sorang jek pompuan aku tau kawan2 bf aku mesti rasa leceh bile bawak pompuan sbb pompun ni mula la tegedik sikit bile penat lah bile terkial2 nak panjat juang yang tinggi. Tapi aku bukan macam tu sbb aku memang suka sangat dengan cabaran mendaki gunung tu. So aku panjat tanpa bantuan bf aku n bile akujatuh aku bangun sendiri aku lebih selesa berpaut pada pokok2 disekeliling. N kawan2 bf aku diam jek bile tengok aku excited. Diorang berenti berehat tapi aku pulak dah xreti nk rehat sbb xsabar2 nak sampai kepuncak. So aku mungkin Nampak lembik bile kene buli n kene marah tapi bile melibatkan sukan kegemaran aku ni aku xkan mengalah.

Dari kecik aku dikelilingi oleh budak2 lelaki n sifat aku juagk sudah semestinya kasar. Aku selalu joint aktiviti yang adik aku lalukan mcm merayap pusing 1 kampung, ikot diorang masuk hutan. N main tepi parit. Dan yangpaling xboleh dilupakan bile bebudak lelaki syok lompat longkang besar n aku pun joint jugak n xjatuh tau. Mak aku memang cakap sifat aku berbeza dari adik aku. Adik aku tu lembik sikit tapi aku ni perangai mengalahkan budak lelaki dah. Jatuh pokok, dekat tepi telinga tercucuk paku, kaki terpijak paku tapi  still xreti serik. Jatuh basikal. Jatuh moto. Kene langar dengan moto pun aku still xserik lagi bawak moto.

Walaupun aku ni selalu buat bende2 yang kasar mcm tadi tapi aku jugak seorang yang cuai. Aku mudah terseliuh dan kerap luka2.
Lagi satu aku leh cakap adalah aku setia walau aku rasa perit bila aku sering diabaikan sering dimarah. Aku still setia tau, disebabkan aku masih Nampak ada kebaikan yang aku rasa sudah cukup untuk aku sayang dia.

Pada pasangan aku mungkin mereka akan Nampak sifat cerawet aku dalam semua aspek tapi aku still boleh ditegur n dibawak berbincang sekiranya sikap aku kelihatan agak melampau. Aku boleh terima pandangan mereka bila meraka memberika alasan yang sewajarnya.
Cerawetnya aku bila apa apa jua barang2 yang aku nak xde langsung ciri2 idaman aku. Mungkin bagi orang lain barang tu mcm merepek dan xdepatutnya tapi bagi aku sekali aku miliki apa yang aku suka aku akn hargai barang tu sampai bile2. Lagi pun aku tahu aku ni susah nak dapat barang2 yang aku idamkan sbb tu aku akn ingat n hargai benda tu semua.

Aku ada 1 kelemahan iaitu aku xpandai masak, buakn lah xreti langsung. Kalu setakat nak goreng ikan ke goreng ayam ke, aku masih boleh. N aku jugak pandai tumis sayur sawi sayur kobis, aku jugak boleh tumis udang n sotong tapi dengan cili api lah, aku jugak leh masak gulai masam. Walaupun xsesedap mak aku masak sbb aku kn jarng masak.aku masuk dapur bile mak aku xde n time tu dah kebulur xde benda yang leh dimakan. Tapi aku pandai buat kek n suka sangat buat biskut raya. Biscut kegemaran aku mestilah biskut tat nenas. Aku kalau dah makan tat nenas aku memang leh lupa diri xmakan nasi.

Tak pe waalupun aku xpandai masak aku rasaa ku nak belajar masak dengan mak mertuaa ku bile aku dah kawin. Mesti lah kene belajar dengan mak metua sbb anak diorangkan dah biasa dengan masakan mak diorang. Aku tak tahu lah aku patut rasa bangga atau sebenarnya diorang just nk jaga hati. Setiap kali aku ikot family bf aku g tolong kenduri diorang mesti puji aku bagus n rajin walupun aku buat kerja agak lambat. Tapi ramai makcik-makcik yang menyakat kata bekenan  nak amik aku jadi menantu. Xsia2 aku selalu ikot mak g kenduri dulu2. Aku mungkin xcantik n xpandai nk amik hati orang tapi aku tahu setiap kali ex aku n bf aku bawak aku g jumpe sedara diorang mesti ada yang bekenan jek. Aku ni walupun kadang2 selalu merungut xmau g kenduri bile bf aku paksa tapi aku still ikot cakap diorang n tolong ape yang patut sampai aku dah lembik xlarat nak buat keje baru aku stop. Siang memang la Nampak ligat tapi malam dah macam ape dah tido awal terus xingat dunia.

Mungkin aku  banyak cakap, setiap kali aku masuk jek kereta nak pegi jalan2 mula la mulut aku asyik membebel cite pasal life aku, aku selalu Nampak pasangan aku tu akan tersenyum walaupun diorang penat. Mungkin aku berkongsi cerita tapi mereka lak rasa cerita aku tu lawak sangat kot.
Setiap kali pasngan aku dalm keadaan tertekan aku akan bertanya macam2 tapi bila sudah sampai 1tahap yang dia memang xsuka aku bertanya, aku akn buat sesuatu yang menceriakan diorang. Sbb aku tahu pasngan aku memang suka sifat aku yang sangat bersabar dengan perangai kaum lelaki. Lelaki sering mungkir janji dan sering mengutamakan kawan2 dan aku pula adalah orang yang sentiasa kene faham dan terima mereka.

Aku tidak lah cantik, tapi masih boleh dipandang. Walaupun aku sedar aku xcantik tapi akuxkan buat sesuatu yang pasangan aku marah mcm kalau dia kata jangan pakai baju yang ketat ke or jangan buat perangai ke. Aku akan ikot n aku tahu diorang xsuka.

Aku mungkin Nampak blur n terlalu jujur bile disoal tapi aku ni boleh joint apa topic yang lelaki bincang kan aku mungkin akan diam bile aku x tahu tapi bile aku rasa nak mencelah atau menyampuk diorang mesti xkisah.  Sebelum ni ada lah 1cuple ni joint  kengkawn bf aku lepak, tapi gurl ni duk main mesj pastu senyum jek bile orang tanye pun dia senyum jek x menjawab. So lelaki mesti la kurang selesa diorang lagi prefer dengan orang yang boleh joint n dengar pandangan diorang. Tapi kalu diorang story pasal bola,kereta or moto memang aku xreti tapi xde lah aku cakap benda yang merepek.

Aku ni dah biasa dikongkong, maksudnya bukan lah mengongkong yang terlampau. Sampai nk kuar dengan kawan pompuan pun tak leh. Aku dah biasa disuruh selepas habis kelas terus balik tapi kawan bebudak gumah ajak kuar aku boleh lah ikot. Bf aku xpenah kasi aku g mane sesorang sbb aku tahu diorang takut bile aku dah boleh independent aku mesti  xkan bergantung dengan diorang sbb tu aku Nampak bf aku selalu jek bawak aku g makan n sediakan semua keperluan aku supaya aku xsusah. Tapi aku jenis yang xkisah dan aku dah terbiasa mcm tu.

Aku bukan lah seorang yang pandai menyelesaikan masalah sendiri tapi aku masih merupakan seorang pendengar yang baik. Aku boleh dengar apa yang pasangan aku cuba luahkan n aku cuba fahami.
Pasangan yang aku impikan adalah pasangan yang boleh bimbing aku dalam mendalami aku ilmu agama. Aku nak berubah menjadi maknusia yang disayangi oleh allah dan aku inginkan orang yang dapat membantu dan menegur sekiranya aku melalukan kesilapan. 

No comments:

Post a Comment